Onderhoud

Als je fiets regelmatig onderhouden wordt heb je er langer plezier van. Het is natuurlijk niet leuk als bij het onderhoud blijkt dat een onderdeel vervangen moet worden, dat is het bij de APK keuring van een auto ook niet. Maar je wilt ook niet met pech komen te staan als je haast hebt.

Goed onderhoud begint met deugdelijk monteren bij aankoop. Je kunt soms heel goedkoop een fiets "in de doos" kopen bij de goedkoopste webshop of bij een bouwmarkt. Laat hem afmonteren door een vakman, want dan heb je langer plezier van je fiets. Dat is de eerste service die wij als standaard aanbieden.

Veel onderdelen komen pas op hun definitieve plek ten opzichte van elkaar als je fiets eenmaal op de weg gebruikt wordt. Dat komt doordat je fiets trilt door het contact met het wegdek, maar ook doordat je leunt op het stuur en met je volle gewicht zit op het zadel, misschien af en toe een tas hebt op de bagagedrager. Een nare bijkomstigheid is dat onderdelen dan kunnen schuiven ten opzichte van elkaar en er ruimte komt voor het lostrillen van moeren en bouten. Dat heeft iedere fiets. Laat daarom na ongeveer vijfhonderd kilometer een eerste servicebeurt doen. Bij normaal gebruik is dat na een maand of twee.

Serviceboekje

Vraag bij je fietsreparateur om een serviceboekje voor je fiets. Bewaar dit boekje zorgvuldig. Het toont dat je fiets regelmatig goed onderhouden is op alle cruciale punten. Van een goed onderhouden fiets houd je langer plezier. Vraag bij onderhoud of reparatie altijd aan de fietsenmaker om je serviceboekje af te tekenen.

Onderhoudsplan

Laat je fiets eenmaal per jaar grondig onderhouden door een vakkundige fietsenmaker. Alle vitale delen van de fiets worden gecontroleerd en zo nodig bijgesteld. Mocht de fietsenmaker zien dat onderdelen versleten raken, dan noteert hij een advies in het serviceboekje. In overleg bepaal je zelf op welke termijn daar iets aan gedaan wordt. Als je al weet dat er van alles moet gebeuren mag je natuurlijk ook bij het inleveren van de fiets aangeven binnen welke limiet onderdelen vervangen mogen worden.

Zon en regen tasten het hele jaar door banden en ketting van je fiets aan. Je fiets blijft in topconditie door de banden goed opgepompt en de ketting goed gesmeerd te houden. Bovendien wil je dat de fiets veilig en goed verlicht is. Kom daarom iedere drie maanden langs voor een kleine beurt.

Periodieke onderhoudsbeurt

Ook als je fiets eenmaal gewoon gebruikt wordt is het goed om jaarlijks te laten nakijken of alles nog goed zit en functioneert. Niet voor niets is er jaarlijks een door de overheid ondersteunde campagne voor controle van de fietsverlichting: je wilt rijden op een veilige fiets.

 

Kleine beurt Grote beurt

Zonder versnelling

Grote beurt

Met naaf-versnelling

Grote beurt

Met  achter-derailleur

Grote beurt

Met voor- en achter-derailleur

 

         

 

         

Reguliere prijs

15,95 28,00 35,50 37,50 47,50

 

         

Wat we doen:
 

         
  • werking voorlicht controleren
ja ja ja ja ja
  • werking achterlicht controleren
ja ja ja ja ja
  • bandenspanning controleren
ja ja ja ja ja
  • wielmoeren natrekken
x ja ja ja ja
  • remmen afstellen
x ja ja ja ja
  • versnelling controleren en bijstellen
x x ja ja ja
  • kettingspanning controleren en zo nodig afstellen
ja ja ja ja ja
  • ketting controleren en invetten [1]
ja ja ja ja ja
  • voorderailleur controleren en afstellen
x x x x ja
  • achterderailleur controleren en afstellen
x x x ja ja
  • spaakspanning voorwiel controleren en afstellen
x ja ja ja ja
  • spaakspanning achterwiel controleren en afstellen
x ja ja ja ja
  • pedalen controleren en schroefdraad voorzien van vet
x ja ja ja ja
  • crankbouten natrekken
x ja ja ja ja

Voor eBikes geldt een toeslag.

Bij de servicebeurten is het vervangen van onderdelen niet inbegrepen.

Wij adviseren om je fiets jaarlijks een grote beurt en drie kleine beurten te laten geven. Zo gaat alles het langste mee, en kunnen wij vooraf waarschuwen dat vervanging van onderdelen er aan zit te komen. Je hebt dan meer tijd om te sparen, of om alternatieven te bedenken.

[1] = Bij derailleurversnelling schakel je de ketting telkens van het ene tandrad naar het andere. Daarom slijt de ketting sneller. Houd als norm aan dat een ketting en een pion (het blok met tandraderen op het achterwiel) na 5000 kilometer vervangen moeten worden. Door slijtage van de ketting komen de schakeltjes verder uit elkaar komen te staan, waardoor ook de tandraderen sneller slijten. Het gevolg van versleten tandraderen is dat je last kunt krijgen van "doortrappen"; de ketting heeft dan onvoldoende grip op de tandraderen.