Bundeling van krachten

Er is een serieus verschil tussen een fietsenverkoper en een fietsenmaker.

In de vorige eeuw kon je als verkoper met een fietsenwinkel een aardige boterham verdienen. De werkplaats hing er vaak bij als noodzakelijke kostenpost. Dat beeld is volledig gekanteld sinds de opkomst van internet.

Nog steeds kijken en voelen consumenten graag in een winkel welke fiets hun het beste past. Eigenlijk willen ze daar ook graag persoonlijk advies bij. Maar kopen? Bij voorkeur waar de laagste prijs gevraagd wordt. Daarom wordt een groeiend deel van de fietsen gekocht bij bedrijven die geen (tijd en) geld besteden aan winkelpersoneel.

Geld moet verdiend worden in de werkplaats

Het inkomen van de fietsenmaker moet nu vrijwel volledig worden verdiend in de werkplaats. Daar ligt het zwaartepunt bij technisch werk. Administratieve en commerciŰle activiteiten versnipperen vooral de aandacht, waardoor minder uren beschikbaar zijn voor productief werk. Rendement proef je pas door een professionele aanpak, dus daar moet je groter voor zijn. Groothandels spelen daar op in: zij kunnen zich concentreren op de commercie en zijn daardoor de sterkere partij bij prijsvorming. De fietsenmaker als vakman profiteert minder van prijsverschillen. Ook heeft geen enkele groothandel een complete lijn van alle in de werkplaats benodigde materialen.

Bombabikes bundelt voor een co÷peratie van fietsenmakers de inkoop. De vakman in de werkplaats bepaalt het assortiment. Centraal zoeken wij naar (voordelige) mogelijkheden om in te kopen. Door samen een groter volume in te kopen dan ieder voor zich, kunnen we meer staffelkortingen bedingen. En materialen die cruciaal zijn voor reparaties die regelmatig voorkomen, die nemen we op voorraad. De kosten dekken we met een percentage opslag op de inkoop, winst delen de aangesloten fietsenmakers.

Ook in administratie en voorfinanciering kan onze co÷peratie een rol spelen.

Vragen: email coop@bombabikes.nl